9 szkodliwych nawyków, przez które nie możesz zasnąć

Gru 4, 2020 | Ciekawostki, Sen a zdrowie | 0 komentarzy

Problemy ze snem stały się bardzo powszechne w ostatnim czasie. Niezależnie od tego, czy dotyczą one jedynie trudności z zasypianiem, czy przewlekłej bezsenności, negatywnie wpływają one na jakość życia i funkcjonowania. Tymczasem wiele osób zmagających się z tym problemem, nie zdaje sobie sprawy, że mogą go nieświadomie nasilać poprzez pewne czynności czy zachowania. Wyeliminowanie ich to często bardzo skuteczny sposób na poprawienie jakości snu. Poznaj 9 szkodliwych nawyków, przez które nie możesz zasnąć! 

#1 Intensywny wieczorny trening

Choć panuje powszechne przekonanie, że intensywny wysiłek wieczorem zaowocuje głębokim, spokojnym snem, to jednak nie sprawdza się on w przypadku wszystkich trenujących. Znane jest zjawisko bezsenności biegacza. Jak się okazuje, na niektórych wieczorne treningi mogą działać zbyt pobudzająco. Dotyczy to nie tylko biegania, ale każdego intensywnego treningu. Kiedy więc zdarzają nam się problemy ze snem, warto przyjrzeć się, w jakich godzinach zwykle ćwiczymy i przesunąć treningi na wcześniejszą porę. Jeśli koniecznie chcemy zażyć trochę ruchu wieczorem, niech będzie to coś spokojnego, na przykład delikatne rozciąganie, joga czy pilates. 

#2 Spędzanie całego dnia w łóżku

Kolejnym częstym błędem jest spędzanie całego dnia w łóżku. Są osoby, które w sypialni robią niemal wszystko: pracują, uczą się, jedzą, oglądają telewizję. Tymczasem wszyscy specjaliści od zaburzeń snu powtarzają, że łóżko powinno być przeznaczone przede wszystkim do spania. Ma to być miejsce, gdzie możemy się wyciszyć, wolne od takich sfer naszego życia jak praca czy studia. Nawyk spędzania całego dnia w łóżku sprawia, że wieczorem po prostu nie jesteśmy w stanie “przełączyć się” na tryb spania. 

#3 Zbyt długie drzemki w ciągu dnia

Każdemu z nas zdarza się ucinać sobie drzemki w ciągu dnia. Jeśli jednak mamy problemy z zaśnięciem, powinniśmy je ograniczyć do absolutnego minimum. Oczywiście nie jest to łatwe – źle przespana noc zwiększa bowiem naszą senność w ciągu dnia, więc naturalnie pojawia się potrzeba jej odespania. W ten sposób wpadamy jednak w błędne koło. Jedynym wyjściem jest przerwanie tego szkodliwego zwyczaju i wytrwanie w tym, aby poczekać ze snem do wieczora. Jeśli nie chcemy się nabawić problemów ze snem, drzemka w ciągu dnia nie powinna trwać dłużej niż 30 minut. Poza tym zaplanujmy ją, zanim zegar wybije godzinę 16. 

#4 Wieczorne wpatrywanie się w ekran telefonu

Światło niebieskie, które emitują smartfony oraz komputery i telewizory zaburza produkcję melatoniny powodującej u nas senność. Najlepiej więc na dwie godziny przed snem ograniczyć korzystanie z telefonu. Niektórzy decydują się na zakupienie okularów blokujących światło niebieskie, ale to rozwiązanie ma jednak swoje wady. Po pierwsze jest to spory wydatek, a po drugie nie dla wszystkich komfortowe jest chodzenie w okularach. 

#5 Jedzenie obfitych ciężkostrawnych posiłków na noc

Kolejnym szkodliwym nawykiem jest jedzenie obfitej, ciężkostrawnej kolacji. Taki posiłek może spowodować wzdęcia i refluks obniżające znacząco jakość snu. Jeszcze większym błędem jest spożywanie na noc potraw pikantnych, ponieważ podwyższają one temperaturę naszego ciała. Tymczasem wieczorem organizm zwykle raczej ją obniża. Ostatni posiłek powinniśmy zjeść na 2-3 godziny przed snem. Zaleca się, aby był lekki – nocą nasz metabolizm zwalnia, więc powinniśmy wybierać na kolację takie potrawy, które nie będą długo zalegać w żołądku. 

#6 Picie alkoholu przed snem

Niektórzy starają się poradzić sobie z bezsennością, wypijając na noc alkohol. Jest to jednak metoda najgorsza z możliwych. Po pierwsze, to prosta droga do wpadnięcia w alkoholizm. Po drugie, alkohol skraca fazę REM, przez co nasz sen jest niespokojny i mniej jakościowy. Upraszczając: budzimy się po prostu niewypoczęci. 

#7 Zażywanie leków

Jeśli na stałe zażywamy jakieś leki, warto skonsultować z lekarzem porę ich przyjmowania. Częstym skutkiem ubocznym jest bowiem pobudzenie, które może utrudniać zaśnięcie. Zwłaszcza leki przeciwdepresyjne mogą wywoływać takie problemy.

#8 Zbyt późne picie kawy

Problemy ze snem mogą być również skutkiem zbyt późnego picia kawy. Według ostatnich badań kofeina może oddziaływać na układ nerwowy jeszcze przez 6 godzin po jej wypiciu! Ma to negatywny wpływ na efektywny wypoczynek. Jeśli więc masz trudności z zasypianiem, postaraj się nie pić kawy po godzinie 16. Poza tym dobrze jest przyjrzeć się ilości, jaką wypijamy przez cały dzień i spróbować na przykład zredukować ją z 4 filiżanek do 2 dziennie. 

#9 Papieros przed snem

Zawarta w papierosach nikotyna jest stymulantem, tak więc paląc na krótko przed pójściem spać, wręcz prosimy się o problemy z zaśnięciem. Poza tym palenie papierosów powoduje też wcześniejsze wybudzanie. Jeśli więc nie jesteś w stanie rzucić nałogu całkowicie, dla higieny snu odpuść sobie chociaż wieczornego “dymka”. 


Przeczytaj poprzedni wpis:
Jaka jest zależność między długością snu i wiekiem
5 faktów o związku długości snu i wieku

Zamknij