Prawidłowa pozycja podczas snu – jaką wybrać?

Sie 28, 2018 | Sen a zdrowie | 0 komentarzy

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że odpowiednia ilość snu jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ale to nie wszystko. Wpływ na nasze zdrowie oraz prawidłową postawę ma również pozycja, w jakiej śpimy. W niniejszym wpisie podpowiemy, w jakiej pozycji należy spać, aby nie obciążać kręgosłupa.

Jaka jest prawidłowa pozycja do spania?

Według lekarzy i fizjoterapeutów najlepszą pozycją do spania jest spanie na plecach z wyprostowanymi nogami i rękami wyciągniętymi wzdłuż ciała. Wynika to z faktu, iż jest to naturalna pozycja człowieka. Kręgosłup z tyłu pozostaje cały czas prosty, szyja również ułożona jest w prawidłowy sposób, dzięki czemu nie dochodzi do ucisku na kręgi, co zapobiega bólom karku i pleców. Spanie na plecach dodatkowo poprawia samopoczucie, leżymy prosto, ciało się może zrelaksować i nie pojawiają się żadne przykurcze. W tej pozycji powinien spać każdy, kto zmaga się z nawracającymi bólami kręgosłupa, skurczami czy wzdęciami. Nie jest to jednak pozycja zalecana dla osób, które borykają się z chrapaniem i bezdechem sennym, bo w tej pozycji objawy mogą się nasilać.

Drugą równie dobrą pozycją do spania jest pozycja na boku z wyprostowanymi nogami. Pozycja ta pomaga rozluźnić mięśnie kręgosłupa i zapobiega refluksowi. Co więcej, takie ułożenie ciała podczas snu dobrze wpływa na układ krążenia.

jaka najlepsza pozycja do spania 300x208 Prawidłowa pozycja podczas snu   jaką wybrać?

Jak nie należy spać?

Pozycja embrionalna, czyli spanie na boku z podkurczonymi nogami do prawie klatki piersiowej, to chyba najgorsze, co możemy zrobić naszemu kręgosłupowi. Niestety, ale według statystyk w tej pozycji śpi prawie 50% ludzi na całym świecie. Osoba, która śpi w tej pozycji, może borykać się z bólem pleców, stawów i szyi, a wieloletnie spanie w ten sposób może skutkować nawet przewlekłymi bólami wyżej wymienionych partii ciała. Mimo wielu wad jest to pozycja szczególnie polecana kobietom w ciąży.

Spanie na brzuchu, obok pozycji embrionalnej, to kolejna pozycja, która ma negatywny wpływ na nasz kręgosłup, bo go najbardziej obciąża. W tej pozycji narządy wewnętrzne są uciskane, a my mamy bardzo ograniczony dostęp powietrza. W tej pozycji szyja jest nienaturalnie skręca ku górze, co może skutkować nadmiernym napięciem mięśniowym oraz przewlekłymi bólami karku.

Komfortowy i zdrowy sen – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Szalenie ważne w przypadku zdrowego snu jest również prawidłowe ułożenie poduszki. Źle dobrana poduszka lub po prostu źle ułożona powoduje zgięcie kręgosłupa w odcinku piersiowym. Powinniśmy unikać spania na zbyt wysokiej poduszce. Aby kręgosłup mógł wypocząć i nie był narażony na obciążenia, powinien był ułożony w linii prostej lub w pozycji prawie poziomej.


Przeczytaj poprzedni wpis:
pielęgnacja materaca
Jak ochronić materac przed zabrudzeniem?

Zamknij