Ile snu dziennie potrzebuje człowiek? Najnowsze badania

Gru 21, 2018 | Sen a zdrowie | 0 komentarzy

Chyba nikt nie ma wątpliwości do tego, że sen to najlepsza metoda na zachowanie zdrowia. Poprawia stan zarówno ducha, jak i ciała. To dzięki niemu nasz organizm jest w stanie się zregenerować i sprawnie funkcjonować przez cały kolejny dzień. Ile snu potrzebuje dorosły człowiek? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź w niniejszym artykule.

Dlaczego człowiek musi spać?

Sen jest bardzo złożonym procesem. Gdy śpimy, niektóre funkcje naszego organizmu przechodzą w stan czuwania, inne zaś automatycznie się uaktywniają. Podczas snu nie odbieramy świadomie żadnych wewnętrznych bodźców, podobnie jak w stanie znieczulenia, z tą jednak różnicą, że ze snu w każdej chwili możemy się obudzić. O tym, jak ważny jest sen w nocy przekonujemy się dopiero tak naprawdę w ciągu dnia. Następstwem zbyt krótkiego snu są: zmęczenie, osłabienie, problemy z koncentracją. Skutki krótkiego snu odbijają się również na naszym wyglądzie zewnętrznym: człowiek wygląda gorzej, jest blady, ma zaczerwienione oczy. Również nasz mózg jest zmęczony, co widać po zwolnionym czasie reakcji na bodźce.

Badacze snu i ludzie zajmujący się jego zaburzeniami są w stanie wymienić cały szereg skutków niedoboru snu, które są groźne dla zdrowia. Jednak ciężko jest tak właściwie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, dlaczego człowiek musi spać. Wokół tego stwierdzenia powstało wiele teorii, jednak za pewnik można przyjąć stwierdzenie, że sen stanowi pewnego rodzaju eliksir życia i środek przeciwstarzeniowy, bo to właśnie wtedy w organizmie zachodzą wszystkie procesy przeciwstarzeniowe i regeneracyjne.

Ile należy spać, aby się wyspać?

Przyjęło się uważać, że osiem godzin snu jest niezbędne do tego, aby organizm człowieka mógł się zregenerować. Jednak najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego pokazują, że nie jest to do końca prawdą. Jak się okazuje 6-7 godzin snu jest w zupełności wystarczające. Badanie zostało przeprowadzone na grupie kilkudziesięciu osób, które przesypiały w ciągu doby średnio 6,5 godziny. Wszyscy z nich cieszyli się dobrym zdrowiem, nie zauważyli również żadnych powikłań, które wiążą się ze zbyt małą liczbą godzin przeznaczoną na sen.

Jak się wyspać, czyli sposób na komfortowy sen

To, ile godzin prześpimy nie musi wcale oznaczać, że na drugi dzień wstaniemy wypoczęci i wyspani. Istnieje kilka uniwersalnych zasad, które nie tylko ułatwią nam zasypianie, ale również sprawią, że na drugi dzień wstaniemy bardziej wypoczęci.

Dieta

Jeżeli chcemy szybko zasnąć i przespać całą noc, przed zaśnięciem musimy unikać tłustych potraw, kawy oraz herbaty. Nie bez znaczenia ma również to, co jemy w ciągu dnia. Warto dostarczać organizmowi produkty bogate w magnez, który działa uspokajająco i wyciszająco na układ nerwowy. Ostatni posiłek należy spożywać nie później niż dwie godziny przed snem.

Odpowiedni materac i pościel

Chcesz każdego ranka budzić się wypoczęty? Koniecznie zainwestuj w wygodny materac. Natomiast pościel powinna być wykonana z naturalnych materiałów, najlepiej z bawełny. Tylko taka pościel zapewni ciału odpowiednią wentylację, zdrowy i komfortowy wypoczynek.

Odpowiednia temperatura w sypialni

Choć z pozoru ta kwestia może nam się wydać mało istotna, trzeba zdać sobie sprawę, że odpowiednia temperatura w sypialni może ułatwić nam zasypianie. Optymalna temperatura i powinna wynosić od 18 do 20 stopni Celsjusza.

Czyste powietrze

Słaba wentylacja lub inne zanieczyszczenia powietrza, takie jak zapach dymu tytoniowego mogą powodować bóle głowy, rozdrażnienie, złe samopoczucie, problemy z zasypianiem. Z tego też powodu warto wietrzyć pomieszczenia przed snem lub stosować specjalne oczyszczacze powietrza, które likwidują drobne zanieczyszczenia, wirusy i bakterie.

Ograniczenie źródła niebieskiego światła

Aby sen był spokojny, najlepiej dwie godziny przed pójściem spać zrezygnować z oglądania telewizji. Telewizja emituje światło niebieskie, które promieniując, wywołuje w mózgu reakcje zakłócające rytm okołodobowy.

Kolor niebieski w sypialni

Kolor niebieski działa wyciszająco i uspokajająco, dlatego polecany jest szczególnie do sypialni. Niebieski w sypialni możemy zastosować na różne sposoby – może to być niebieski kolor ścian czy niebieskie dodatki, np. pościel w takim kolorze. Doskonałym kolorem do sypialni będzie również szarość i biel.

Ciepła kąpiel przed snem

Ciepła kąpiel przed snem nie tylko działa odprężająco, ale również ułatwia zasypianie. Naukowcy zalecają, aby przed położeniem się spać, wziąć ciepłą, ale nie gorącą kąpiel. Podnosi ona temperaturę ciała, ale w momencie, gdy kładziemy się spać opada w wolnym tempie i pozwala zanurzyć się w głęboki i regenerujący sen.


Przeczytaj poprzedni wpis:
Pościel dla alergika
Jaka kołdra dla alergika?

Zamknij