Co robić przed snem, abyśmy po nocy obudzili się pełni energii? 8 prostych zasad

Lut 15, 2021 | Sen a zdrowie | 0 komentarzy

Dobry sen to gwarancja produktywnego dnia. Ten z kolei jest niezwykle ważny z naszym codziennym życiu, ponieważ tylko wtedy możemy powiedzieć, że udało nam się pójść do przodu z naszą nauką czy karierą. Jednak aby móc spokojnie przespać całą noc i rano obudzić się z „pełnymi akumulatorami”, należy przed pójściem spać kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Przeczytaj artykuł i zapoznaj się z naszymi poradami, dotyczącymi 7 prostych kroków, które należy wykonać przed snem. Zapraszamy!

#1 Przed snem odpocznij od technologii

Jest to niezwykle ważne szczególnie w przypadku osób, których praca opiera się np. na pracy z laptopem. Cały dzień spędzony z sprzętami elektronicznymi jest niezwykle obciążający dla całego organizmu. Warto więc pamiętać o tym, aby minimum 1-2 godziny przed snem wyłączyć wszelką technologię. Tyczy się to również telewizora. Mimo iż wieczorne oglądanie filmów czy seriali jest jedną z najpopularniejszych form zażywania odpoczynku, nie jest ona najlepszym sposobem. Przed zapadnięciem w sen warto dać oczom odpocząć i zregenerować się przed kolejnym, pełnym wyzwań dniem. 

#2 Zadbaj o to, aby nie położyć się zbyt późno

Każdy z nas zna swój organizm najlepiej. Zawsze należy się go słuchać, ponieważ jest najlepszym doradcą, jeśli chodzi o nasze dobro i zdrowie. Nie zawodzi również w kwestii ilości snu, jaki jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli po 6 przespanych godzinach czujemy się niewyspani – jest to znak, że śpimy za mało. Kiedy natomiast spaliśmy 10 godzin i mamy trudność ze wstaniem z łóżka – następnym razem warto obudzić się nieco wcześniej. Metodą prób i błędów sprawdźmy, jaki czas snu będzie dla nas najlepszy. Kiedy okaże się, że jest to np. 8 godzin, zastanówmy się, o której musimy wstać następnego dnia i obliczmy, o której godzinie w związku z tym musimy pójść spać. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że noc przyniesie nam niezbędną dawkę energii na kolejny dzień. 

#3 Przed położeniem się przygotuj plan działania na kolejny dzień

Jeśli szykując się do snu, wiesz, że następnego dnia masz do wykonania wiele rzeczy, warto przygotować sobie dokładny plan działania. W związku z tym, przed snem wypisz listę tego, co musisz zrobić, uporządkuj wszystko w odpowiedniej kolejności oraz dopisz przedziały czasowe, w jakich powinieneś to wykonać. Tylko takie dokładne zaplanowanie całego dnia zagwarantuje Ci spokój. Dzięki temu nie będziesz w nocy podświadomie denerwował się tym, co Cię czeka – możliwy przez to będzie dobry sen, a rankiem obudzisz się pełen energii do działania. 

#4 Przed snem weź gorącą kąpiel

Ciepła woda bardzo pozytywnie wpływa na nasz organizm. Rozluźnia mięśnie, likwiduje bóle kręgosłupa i głowy, sprawia, że czujemy się zrelaksowani. Wszystko to jest z kolei kluczowe, jeśli chcemy zapewnić sobie komfortowy i przede wszystkim skuteczny sen. Jeśli ktoś w swoim domu nie ma wanny, nic nie stoi na przeszkodzie. Pojęcie „kąpiel” może być bowiem rozumiane także jako zwykły, niedługi prysznic. Ważne, aby był ciepły i odprężający.

Ciekawostka

Biorąc gorącą kąpiel przed snem, warto użyć specjalnych olejków do mycia. Rynek oferuje obecnie ogromny wybór rozluźniających olejków do kąpieli, które dzięki swoim pięknym zapachom i właściwościom, działają kojąco na wszystkie zmysły.

#5 Przed położeniem się do łóżka przewietrz pokój, w którym śpisz

Bardzo ważne jest, aby pamiętać o przewietrzeniu sypialni tuż przed snem. Wymiana powietrza zapewni bowiem większy komfort nocą, dzięki czemu będziemy mieć szansę na wyspanie się.  Wietrzenie pomieszczeń jest ważne także zimą. Niska temperatura wpływa bowiem pozytywnie na jakość snu. Mówiąc „niska temperatura”, nie mamy oczywiście na myśli skrajnego wychłodzenia pokoju. Wystarczy zostawić uchylone okno na 5-10 minut i to w zupełności wystarczy do zapewnienia sobie komfortowej nocy.

#6 Przed snem zadbaj o odpowiednią pościel 

Niezwykle istotne jest to, pod czym śpimy. Kołdra z odpowiednim wypełnieniem to podstawa w drodze do komfortowego snu. Na etapie zakupu tego rodzaju okrycia warto dowiedzieć się, jakie są dostępne rodzaje (np. kołdry zimowe, letnie, wełniane, antyalergiczne, kołdry puchowe), czym dokładnie się różnią oraz jakie właściwości posiadają. Oprócz tego istotna jest także jakość kołdry. Powinna być ona jak najlepsza, ponieważ wpływa bezpośrednio na nasze zdrowie i samopoczucie. Nie warto decydować się na podejrzanie niskie ceny, gdyż mogą one być oznaką zastosowania słabiej jakości materiałów.  Co ważne, musimy zwracać uwagę na częstotliwość wymiany bielizny pościelowej. Przed snem upewnijmy się więc, że nie minął okres 3 tygodni od ostatniej zmiany pościeli. W przeciwnym razie odpoczynek nie będzie miarodajny, ponieważ znajdujące się w materiale bakterie i roztocza negatywnie wpływają na jakość naszego snu. 

#7 Wykonaj kilka ćwiczeń rozluźniających przed snem

Niektórzy z nas praktykę tę nazywają medytacją. Jest to specjalistyczny termin, odnoszący się do wykonywaniem przed snem ćwiczeń oddechowych, a także rozciągających i rozluźniających mięśnie. Jest to bardzo ważne, ponieważ jeśli o to nie zadbamy, możemy obudzić się obolali, a niekiedy jeszcze bardziej zmęczeni. Ważne też jest, aby zainwestować w odpowiednią poduszkę – najlepiej taką, która dostosuje się do kształtu naszego kręgosłupa. 

#8 Wieczorem, tuż przed snem, odetnij się od wszystkich problemów 

Życie niestety bywa zazwyczaj niezwykle stresujące. Codziennie mierzymy się z różnymi problemami, które dotykają wielu sfer naszego życia. Wieczorem, kiedy szykujemy się do snu, warto spróbować odciąć się od wszystkich problemów i zmartwień. W tym celu najlepiej sięgnąć do ulubioną książkę, relaksującą muzykę lub zwyczajnie porozmawiać z najbliższymi. Te kilka prostych czynności może być „uleczeniem” zmartwionej duszy, a jeśli nasza głowa będzie spokojna, to sen również będzie bardziej komfortowy.


Przeczytaj poprzedni wpis:
Historia pościeli – jak wyglądały kołdry i poszwy na przestrzeni lat?
Ciekawostki o historii pościeli – od skór zwierzęcych do włókien kukurydzianych

Zamknij