7 faktów na temat snu, o których nie miałeś pojęcia

Cze 29, 2020 | Sen a zdrowie | 0 komentarzy

Każdy wie, że sen to czas na regenerację organizmu. To właśnie wtedy odzyskujemy siły i walczymy ze zmęczeniem. Bezsenna noc może sprawić, że w kolejny dzień będziemy mieli problem ze skupieniem uwagi, a także spadnie nam motywacja do pracy. Nieco wrażliwsi mogą wtedy poczuć się jak po imprezie mocno zakrapianej alkoholem. Jednak czy sen pełni jeszcze inne role? Na to pytanie i wiele innych odpowiemy w poniższym artykule. Zapraszamy do czytania.

1. Od ilości i jakości snu zależy nasza wydolność fizyczna

Ilość snu wpływa na stabilność organizmu i jego maksimum wydolności. Żeby pobijać rekordy w biegu krótkodystansowym lub skoku w dal, musimy być w pełni zregenerowani, czyli wyspani. Jednak oklepane 8h nie jest dobrą wartością snu dla każdego. Dla niektórych będzie to 6h, a jeszcze inni w pełni sił poczują się dopiero po 10h snu. Ważny jest jeszcze rytm zegara biologicznego. Zdrowy i regenerujący sen to taki, który przyjdzie o właściwej porze. Warto więc sprawdzić, jakie godziny snu przynoszą nam największe korzyści.

2. Nie wszystkie zwierzęta śpią tak samo, jak my

Nie każde stworzenie śpi tak samo, jak człowiek. Niektóre wolą krótszy sen kilka razy dziennie, a inne przesypiają dziesiątki godzin z rzędu. Najczęściej zależy to od trybu życia. Roślinożercy muszą cały czas zachować czujność, żeby w porę zauważyć zagrożenie. Dobrym przykładem są żyrafy, które podczas dnia mają kilka krótkich drzemek. Z kolei wyluzowane koale potrafią spędzić we śnie nawet całą dobę.

Jednymi z najciekawiej śpiących zwierząt są delfiny. Warto wiedzieć, że śpią tylko jedną połową mózgu, druga w tym czasie czuwa. Świetnie widać to po ich oczach, ponieważ podczas snu czuwające oko zawsze pozostaje otwarte.

rola snu w zyciu 214x300 7 faktów na temat snu, o których nie miałeś pojęcia

3. Podczas snu jesteśmy sparaliżowani

Paraliż senny jest zjawiskiem, które zapobiega poruszaniu się podczas snu, jednak dobrze wiedzieć, że możliwe jest wejście w niego, zanim uśniemy. Dawniej to specyficzne uczucie łączone było z opętaniem lub kontaktem z wyższą istotą, która trzymała rękę na leżącym i nie pozwalała mu wstać. Jest to zrozumiałe, ponieważ podczas paraliżu “na żywo” nie czujemy własnego ciała, jednak jesteśmy świadomi tego, gdzie się w danej chwili znajdujemy.

4. Większość naszych snów zapominamy

Sny zapominamy praktycznie zaraz po ich wystąpieniu. Te, które pamiętamy po przebudzeniu, zazwyczaj przeżywamy chwilę wcześniej. Jeśli zależy nam na zapamiętaniu któregoś ze snów, zacznijmy prowadzić dziennik, a notatnik postawmy w pobliżu łóżka. Na zapisanie wspomnienia mamy około 10 minut. Później marzenie senne zostaje powoli zastąpione realnymi odczuciami.

5. Młodzież potrzebuje większej ilości snu, jednak o innych porach niż dorośli

Dojrzewanie i zmiany hormonalne mogą być przyczyną przesunięcia się zegara biologicznego. W efekcie nastolatek robi się śpiący dopiero nad ranem, a za około 2h musi już iść do szkoły. Bywają tygodnie, podczas których pełny sen możliwy jest dopiero w weekend. Nic dziwnego, że uczniowie cierpią z powodu rozdrażnienia, a podczas porannych lekcji nie są w stanie trzeźwo myśleć.

6. Na jakość snu wpływa także nasze otoczenie

Położenie się spać o właściwej porze to nie wszystko. Warto odpowiednio przygotować sypialnię, co wpłynie pozytywnie na jakość snu i szybkość regeneracji. Wygodny materac i przewiewna pościel sprawią, że kręgosłup pozostanie we właściwej pozycji, a my nie spocimy się nawet podczas stresującego snu. Ponadto sen przyjdzie do nas łatwiej, jeśli kilka godzin przed nim odetniemy się od niebieskiego światła. Nie oznacza to konieczności rezygnacji z telefonu, komputera lub telewizora, jednak warto zmienić tryb świecenia na żółty.

7. Unikanie snu skraca nasze życie

Szybki tryb życia i duża ilość obowiązków wielokrotnie zmuszają nas do zarywania nocy. O ile ludzie o przesuniętym zegarze biologicznym mogą z tego wyjść bez większej szkody, to dla większości z nas może to oznaczać znaczne obniżenie jakości życia. Unikanie snu zwiększa poziom stresu i sprawia, że o wiele łatwiej wpadamy w złość. Z kolei przewlekły stres podnosi ciśnienie, obniża odporność i podnosi ryzyko choroby nowotworowej, co na dłuższą metę może skrócić nasze życie.

8. Drzemka po południu nie jest domeną emerytów

Człowiek jest naturalnie przystosowany do bifazowego, czyli takiego, który jest rozłożony na dwa bloki. Zazwyczaj był to sen nocny i drzemka w godzinach popołudniowych. U naszych przodków drzemka przydawała się, żeby odpocząć po pracy lub przespać nieprzyjemną część dnia – trochę jak u ludzi zamieszkujących cieplejsze strefy naszego globu.

Warto wiedzieć, że drzemka wpływa pozytywnie na poziom koncentracji, dlatego warto sobie na nią pozwolić, kiedy pracujemy umysłowo lub uczymy się do egzaminów. Co ciekawe, za mała ilość snu sprawia, że spada nasza kreatywność i podświadomie wybieramy łatwiejsze, mniej skomplikowane zadania.


Przeczytaj poprzedni wpis:
Sowy vs skowronki – czy sen zawsze przychodzi o tej samej porze?

Zamknij