5 zasad zdrowego snu, które musisz znać

Mar 5, 2021 | Sen a zdrowie | 0 komentarzy

Nie od dziś wiadomo, że to, jak śpimy, wpływa na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia. Często jednak nasze nawyki związane z zasypianiem są nieprawidłowe albo nawet szkodliwe. W większości przypadków wynika to z niewiedzy. Wprowadzenie do naszej rutyny zdrowych nawyków pomoże nam spać lepiej i dłużej. Przełoży się to na nasz nastrój i produktywność, a w dalszej perspektywie uchroni nas przed schorzeniami. Prezentujemy najważniejsze zasady zdrowego snu, które każdy powinien znać!

Z czego wynikają problemy ze snem?

Z bezsennością zmaga się wiele Polek i Polaków. Dotyczy ona nie tylko chronicznych problemów z zasypianie, ale także częstego wybudzania się w środku nocy. Zaburzenia snu mogą wynikać z różnych przyczyn, całkiem prozaicznych oraz tych poważnych, wymagających kontaktu z lekarzem. Do najczęstszych powodów zaburzeń snu zaliczamy:

  • niedopasowany do naszej sylwetki lub złej jakości materac,
  • drzemki w ciągu dnia,
  • przyjmowanie w dużej ilości środków pobudzających, tj. kawa,
  • zaburzenia wydzielania hormonu snu – melatoniny,
  • przewlekły stres,
  • zaburzenia lękowe lub o podłożu psychicznym,
  • korzystanie bezpośrednio przed pójściem spać z urządzeń emitujących niebieskie światło,
  • nieregularny tryb życia,
  • brak aktywności fizycznej lub nadmierna aktywność fizyczna przed położeniem się do snu,
  • choroby somatyczne i przyjmowanie niektórych leków.

Najważniejsze zasady zdrowego snu

Do zdiagnozowania niektórych przyczyn bezsenności konieczna będzie konsultacja z lekarzem pierwszego kontaktu, a pozostałe można wyeliminować, stosując się do kilku prostych zasad. Wprowadzając je w życie, szybko odczujemy różnicę w jakości naszego snu.

Zadbanie o zdrowe nawyki

U niektórych osób na dźwięk słów “zdrowy tryb życia” włącza się czerwona lampka. Wyobrażają sobie, że oznacza to całkowitą zmianę nawyków. Niekoniecznie! Ważne jest uświadomienie sobie, co w naszym życiu wymaga poprawy. Być może zjadamy zbyt ciężkostrawne potrawy? Albo prowadzimy siedzący tryb życia? Podchodząc do problemu małymi kroczkami, bardzo szybko osiągniemy rezultaty. Zamiast dwóch kaw dziennie pijmy jedną, a po pracy wybierzmy się na spacer.

Prowadzenie regularnego trybu życia

Na co dzień jesteśmy zabiegani, a praca i obowiązki domowe zajmują nam większość dobry. Warto jednak przynajmniej spróbować zorganizować sobie życie. Dla naszego organizmu niemal niemożliwym jest przystosowanie się do zdrowego tryby snu, jeśli każdego dnia chodzimy spać i budzimy się o innej porze. Ustalmy więc konkretną godzinę, o której będziemy codziennie wstawać i trzymajmy się tego nawet w weekendy.

Ograniczenie niebieskiego światła przed snem

Bardzo często wolny czas przed pójściem spać poświęcamy na przeglądanie portali społecznościowych albo oglądanie filmów lub seriali. W ten sposób narażamy nasze oczy na kontakt z niebieskim światłem, emitowanym przez urządzenia elektryczne. “Oszukuje” ono nasz mózg, przekonując go, że wciąż trwa dzień i powinien trwać w stanie wzmożonej aktywności. Zaburzona zostaje produkcja melatoniny, która jest hormonem ułatwiającym zasypianie. W efekcie, gdy już chcemy zasnąć, nasz mózg nie jest do tego przygotowany. Dlatego na godzinę do dwóch przed planowanym pójściem spać odstawmy na bok telefon i laptopa, a zamiast internetu przeglądnijmy magazyn.

Zadbanie o odpowiednie warunki w sypialni

Często to właśnie nieprawidłowe warunki w naszej sypialni uniemożliwiają nam komfortowy wypoczynek. Problem ze snem może wynikać z tego, że jest nam za ciepło albo za zimno. Starajmy się utrzymywać stałą temperaturę na poziomie 15-20 stopni w zależności od pory roku. Możemy także przewietrzyć sypialnię około pół godziny przed pójściem spać.

Nasz zegar biologiczny zaprogramowany jest w taki sposób, by działać aktywnie gdy jest jasno, a wypoczywać w ciemnościach. Dlatego zadbajmy o odpowiednie warunki, które pozwolą nam w pokoju przespać całą noc. Ważne jest to, by w naszej sypialni było ciemno. Jeśli więc ze względu na tryb pracy nasz sen odbywa się w ciągu dnia, zainstalujmy w oknach rolety zaciemniające.

annie spratt sjDnVZHGasU unsplash 300x200 5 zasad zdrowego snu, które musisz znać

Wyciszenie się przed pójściem spać

Zanim położymy się do snu, warto wprowadzić organizm w stan rozluźnienia. Na każdego z nas coś innego zadziała uspokajająco. Możemy wprowadzić którąś z technik medytacyjnych, poćwiczyć jogę, albo posłuchać ulubionej muzyki. Wyciszenie się będzie szczególnie istotne to dla tych osób, które na co dzień funkcjonują pod ogromną presją, a stres spędza im sen z powiek. Często wystarczy zaledwie pół godziny wykonywania relaksujących czynności przed położeniem się, by problem z zasypianiem stał się jedynie przykrym wspomnieniem.


Przeczytaj poprzedni wpis:
8 prostych zasad, których należy pilnować przed snem
Co robić przed snem, abyśmy po nocy obudzili się pełni energii? 8 prostych zasad

Zamknij